Hållbarhetskommunikation i fokus i internationellt specialnummer

Fre 22 mar 2024 15:09

Catrin Johansson, professor i organisationers kommunikation, är redaktör för ett nyss utkommet specialnummer av Journal Communication Management. Temat är Kommunikation för hållbar utveckling, och har sitt ursprung i en konferens som Mittuniversitetet arrangerade 2021.

Catrin Johansson MKV

Kommunikation är avgörande för att främja omvandlingen till ett mer hållbart samhälle och möta utmaningarna med klimatförändringarna. I ett första internationellt specialnummer om hållbarhetskommunikation uppmanar redaktörerna Catrin Johansson, Jody Jahn och Wim Elving forskare att engagera sig mer i hållbarhetskommunikation.
– Jag hoppas att specialnumret kommer att inspirera fler kommunikationsforskare att engagera sig, och att kommunikationskompetens ingår som en viktig del i projekt som driver hållbarhetsarbetet framåt, säger Catrin Johansson.

Specialnumret är ett resultat av den 27:e årliga konferensen för International Sustainable Development Research Society (ISDRS) digitala konferens som arrangerades av Mittuniversitetet 2021. Kommunikation kan ha en avgörande roll för att betona brådskan, öka medvetenhet, förståelse och kunskap, skapa förtroende och engagemang och implementera lösningar. Specialnumret innehåller nio artiklar, teoretiska såväl som empiriska med ny kunskap om hållbarhetskommunikation.

Här hittar du specialnumret

Sidan uppdaterades 2024-03-25